21 Mar 2014

James Dashner; The Maze Runner

První článek, lidičkové. Teda, proper one. x


The Maze Runner [#1]
James Dashner, EN, paperback, 371 pages \ goodreads

The Scorch Trials [#2]
James Dashner, EN, paperback, 359 pages \ goodreads

The Death Cure [#3]
James Dashner, EN, paperback, 329 pages \ goodreads

“If you ain't scared, you ain't human.”

Kdybych měla vyjádřit celou sérii The Maze Runner dvěma slovy? Nesplněná očekávání. Dobře, to je možná až moc tvrdé. Pravdou avšak je, že jsem prostě čekala něco víc. Ale tak to asi většinou bývá; když očekáváte hodně, zklame vás to - a tím myslím nejenom knihy.

Když nad tím tak přemýšlím, je celkem zvláštní, jak jsem schopná téměř každou knižní sérii přirovnat k nějaké jiné. Jako například u TMR, připomíná mi to The Juliette Chronicles, které se taky s každím dalším dílem zlepšovaly, i když musím dodat, že TMR je o něco horší obecně. Tohle to dělá taky naprostým opakem The Hunger Games, jejichž kvalita postupně klesala.

“You get lazy, you get sad. Start givin' up. Plain and simple.”

První díl byl pro mě docela velkým zklamáním. I když, při zpětném přemýšlení \ existuje vůbec nějaká taková fráze? \ to nebylo tak špatné. Jenže... Tomu stylu psaní něco chybí. Obrovský plus, který jsem objevila, je to, jak Dashner popisuje akce - to je nedocenitelný. Na druhou stranu tomu chybí přesně ta jedna věc, která byla třeba u The Juliette Chronicles tolik výjimečná, a to je vývoj postav - again, nevím, jestli bych to takhle přesně měla přeložit do češtiny, v angličtině je to zkrátka character development. 

V celé sérii, i když to bych Dashnerovi možná křivdila; lehce opravdu jenom lehce se v průběhu zlepšoval, prostě chybí způsob, jakým by čtenáři mohli přilnout k postavám. Já přece ani pořádně nevím, jak mají vypadat! Nějak jsem si je samozřejmě představovala v hlavě, ale žádné popisy v té knize nebyly. Je to celé tak zvláštně napsané; v třetí osobě ale jakoby z pohledu Thomase, hlavního hrdiny. 

“I don't think there is a right or wrong anymore. Only horrible and not-quite-so-horrible.”

Takže to je asi to hlavní mínus - prostě jsem nic necítila vůči jakékoli postavě. Nevím, jestli jste to už někdy zažili, já možná ano ale nikdy jsem si to tak silně neuvědomovala. Na druhou stranu, co se týče prvního dílu, byl tam skvělý nápad s celým tím the Maze

Druhý díl, The Scorch Trials, mi hlavní dějovou linií celkem připomínal The Testing, ale to nepochopíte, pokud jste ty knihy nečetli. Tam už jsem z toho měla lepší pocit, přesto... to prostě nebylo ono. Něco mi tam chybělo.

“Sometimes they do things to make me do the opposite of what 
they think I think they think I am going to do.”

Až konečně třetí díl, ten mě zaujal, ne natolik abych mu na goodreads dala pět hvězdiček, pořád jsem u něj nebrečela \ a že důvody by se našly \. Ale ano, byl asi nejlepší z celé série, nejvíc mi sedl. Přesto... V prvním díle vám dá autor spoustu podnětů k otázkám, v tom druhém leda tak další otázky přidá a v The Death Cure, kde očekáváte nějaké kloudné rozuzlení, odpoví tak na třetinu všech otázek. Prostě nedokážu přijít na to, jestli to byl účel nebo ne, každopádně mně se to moc nelíbilo.

Je to taková další dystopie, se zajímavou zápletkou, která je ale někdy až moc protahována nebo zkracována. Postavy tam jsou důležité, přesto o nich moc nevíte. Je tam pár silných momentů - a to pár doslova, vybavují se mi celkem dva, whatever - ale jinak no big feels. Přesto, i přes všechny tyhle negativa, je na tom něco, co vás donutí nad tím přemýšlet, i poté co to dočtete.

Overall, jediné, o co vás tady můžu poprosit, je, abyste tomu dali šanci. Neříkám, že se vám to bude líbit, na druhou stranu se vám to taky může zamlouvat o hodně víc, protože tam neuvidíte ty logic gaps a obecně nebudete tak kritičtí. 

“Kill me. If you’ve ever been my friend, kill me.”

3 comments:

  1. Tak ja neviem, zase hej je pravda že 100 ľudí - 100 chutí ale je to v poslednej dobe jedna z mála kníh tohto typu ktoré ma bavili. Pre mňa bolo veľkým plus že konečne bola hlavná postava mužského rodu. V tejto dobe keď je to samá Katniss (dobre, tú ešte mám rada ale prichádzajú ďalšie), Triss (a tu sa moja láska voči ženským hl. postavám skončila, nikdy som ju nemala rada), Celaena (z Throne of Glass, to odporúčam, môže sa páčiť),...a jednoducho mi tu chýbajú chlapci ako bol Harry a Percy a preto sa mi tá séria už hneď tak veľmi páčila.

    Ďalje ten nápad, rozhodne sa mi prvá kniha jednoducho páčila úplne najviac. Celá tá vec s Maze a tým ako sa to vyriešilo, úžasné. Hoci Teresa bola tak odveci (ale vo filme ju hrá Kaya takže sa to snáď nejako vykompenzuje), to že sa tam vlastne decká (kým sa nezbláznili) nezabíjali medzi sebou ale navzájom si pomáhali a snažili sa zachrániť všetkých, nie len samých seba.

    Jednoducho bolo to od tých všetkých zvyšných dystopian books také iné. Aspoň teda pre mňa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. A samozrejme som zabudla povedať ešte asi milión vecí takže ak dovolíš budem pokračovať :D To ja vždy takto pozabúdam...sklerotik ja :D

      Musím súhlasiť v bode že si necítila nič voči tým postavám. S tým musím súhlasiť (až na Chucka, ten bol fakt veľká výnimka...). Tie postavy boli pre mňa také vzdialené, ešte viac ako Triss z divergencie, k tej som aspoň nenávisť cítila. Ale tu nech bola postava akokoľvek dobrá či zlá, proste nič. Absolútne prázdno.

      A zo začiatku mi na tej knihe fakt vadil ten ich "slang". Jendoduchie tie slová ktoré si už ani nepamätám (dobre mám tu knihu teraz práve pred sebou a zase čítam od začiatku lebo som fakt sklerotik) ale však ty vieš ktoré myslím. Že som tom bola taká stratená zo začiatku. Ale tak pochopial som že tie slová by som mala ignorovať :D

      Hmm myslím že som stále niečo zabudla ale tak no snáď si raz spomeniem :D

      Delete
  2. Dear Saoirse Foster,

    Nikdy nepřestávej psát recenze na knihy. Jako nikdy nikdy ani někdy po nikdy (jestli to vůbec dává smysl, ale whatever). Protože se tak strašně dobře čtou. A protože je dokážeš tak skvěle napsat, dát toho svůj názor a všechno. Vždyť se koukni, co z toho vyšlo - další nádherná recenze.

    Vývoj postav je hodně zajímavé sledovat, celý děj to tak oživuje a člověk si ty postavy víc oblíbí. Proto se vůbec nedivím, že ti tam chyběl. Já vlastně teď po všech těch knihách zjišťuju, že THG nebylo tak výjimečné. Teda jasně, celý ten nápad a tak - wow -, ale když to porovnáš se styly psaní ostatních a tím vtažením do děje a myšlenkami... Už k tomu zkrátka nemám takovou vazbu co dřív.

    Nevím jestli jsou nepopsané charaktery nějak zvlášť velkým mínusem, ale asi bych se cítila taková nesvá, protože všechny ty postavy pak v hlavách různých lidí vypadají zcela odlišně, a tak to může být dost matoucí.

    Nevím jestli se mi někdy stalo, že bych k nějaké postavě vůbec nic necítila, spíš ano, ovšem určitě to není nic dobrého. Ten charakter je pak takový nijaký, jako by bez duše.

    I přestože se mi vážně líbí všechny ty úryvky a tak, spíš se do té série nedám. Ledaže bys na tom jakože hooodně trvala, ale i tak bych to musela v seznamu posunout o něco dál.

    Hope you had your beautiful little infinity today as I wished for you,
    Claire Drayen

    ReplyDelete