25 Mar 2014

something that preserves time


Dnešní Pondělní \ ať žijí domací úkoly a essaye \ hodina artu pro mě byla konečně nějakou zajímavou částí školního dne. Probírali jsme umělce Marcela Duchampa a nemůžu si odpustit napsat o něm pár, možná jednu, větu. Vymykal se všem konvencím tehdejšího umění a hlavně, nestaral se, jestli je něco dobře nebo špatně. A ona je pravda, že u umění to takhle dělit ani moc nejde.

Ready-made, což je výraz, na nějž přišel práve Marcel Duchamp, je vlastně něco, co stačí vytrhnout z kontextu, tedy obyčejného života, a samo o sobě je to umělecké dílo. A už se dostávám k jádru věci. Přestože je to jádro ještě trochu mimo. Měli jsme za úkol najít něco v učebně na art, něco ready-made. 

Na Jassienu počest jsem si tedy obhajovala svůj klíč, jelikož - “Klíče používáme tak často, že si ich zabúdame vážiť. Ak sa cítite ako klúč (dobře, to je trochu divné), nebojte sa. Jednoho dňa lúdia uvidia čo sa vo vás skrývá.” Ale hrozně se mi líbí ta myšlenka, že vlastně cokoliv je nádherné a worth looking at and thinking about, jenom se na to musíme soustředit. Cokoliv může být umělecké dílo, pokud se na to díváte tak, jako by bylo.

A teď se dostávám k tomu pravému jádru věci. Za třetí úkol \ usoudila jsem, že zmiňovat se vám o tom, jak jsme měli nějak změnit obraz Mony Lisy, nemá moc cenu \ jsme měli vymyslet koncept předmětu, který by konzervoval čas. 


The badass I am, napsala jsem hodinky v konzervě. Although... Dovedlo mě to všechno k myšlenkám. Přece konzerovat čas, o to se snažíme neustále. Nejsou ty všechny fotografie, knihy a obrazy něco, čím se jen snažíme zachovat způsob, jak jsme se v danou chvíli cítili? Je to něco tak důležitého pro nás jako samostatné jedince, a přesto jsme ještě nevynalezli pravý způsob, jak si uchovat přesnou vzpomínku na něco, co se stalo? Take away person's memories, and you change who they are. 

Jde vůbec čas zachovat? Vždyť se neustále všechno mění, i když se to nezdá, tak práve teď putujeme ve vesmíru, kolem Slunce a ještě k tomu se Země otáčí kolem vlastní osy. \ feeeling smart when I know something Sherlock doesn't \ Vím, že mám písničky, které mě vrací zpátky třeba o tři roky, u některých se mi chce brečet, u některých se mi chce smát, u některých obojí zároveň. Jenže...

Mám dojem, že nikdy nikdy se nebudu cítit úplně stejně jako v nějakém významném okamžiku. Hell, nikdy se nebudu cítit úplně stejně jako práve teď. \ jak myslíte, že je v pekle? just something TID related, sorry \ Přijde mi, že čas je něco, co se nedá zachovat.

A přesto se o to lidé neustále pokoušejí. Chceme si ponechávat vzpomínky na minulost a tím se příliš zaměstnáváme od přítomnosti. Proč si myslíte, že si stahuju každou druhou funny fotku fandom related? Abych je měla rozházený někde po celým počítači? Ne. Ale stejně to tak skončí, protože jsem jednoduše naivní, když si myslím, že si je někdy prohlédnu. A nebo třeba ne, kdo ví.

Okay, pointa tohohle článku? Všímejte si maličkostí a oceňujte je. A nezapomeňte, že právě v tenhle moment jste nejstarší v celém vašem životě a zároveň nejmladší as you're ever gonna get. Žijte podle toho. Buďte trochu dauntless. \ ale ne jako já; několika-kilomterová chůze s vymknutým kotníkem fakt není moc great \

6 comments:

  1. To je tak geniálny článok Foster (a som sa rozhodla že ťa budem volať tak lebo som si zvykla :D a žiadne námietky kým je to časť tvojho mena..)
    Hrozne moc sa mi páči celá tá pointa toho čo si sa tu snažila povedať (a že som to pochopila znamená že si to napísala fakt dobre). Ten umelec...musel byť génius. Akože keď už chcem študovať tú históriu umenia (kedže veterina je nereálna stále mám bočné dvierka vymyslené, ale kto vie čo ma ešte za tie 4 roky napadne :D) tak by som mohla poznať nejakých fajn ľudí ako on. Určite si o ňom ešte niečo nájdem.

    K hodinkám v konzerve. Si GÉNIUS! Ale vážne! Úplne, úplne vážne. To by ma nikdy nenapadlo, proste ako si na niečo také prišla? :D Ja by som asi hodinu uvažovala čo načmárať a nakoniec by som nakreslila...hmm nič. Zrejme by som dala papier triednym umelcom s tým že im kúpim nanuk alebo niečo také ak mi to urobia (well, ten dvojzmysel si nevšímaj, a to že som úchyl a upozorňujem na to taktiež nie).

    Tak teraz k tvojmu komentáru k ohováraniu knihy Matched :D Za prvé- môj sarkazmus ani skrytý byť nemal ale som rada že pobavil :D To je proste také že - JO! SOM VTIPNÁ! LIKE A BOSS!

    Ale akože ja tiež chcem byť dobrá ale na tú knihu to fakt nešlo. Aj TMR mal nejaké chyby a tak (a bolo ich dosť) ale proste boli tam aj tie dobré veci. Ale jednoducho Matched tam toho dobrého fakt moc nemalo. Celé to bolo také weird. Ona bola weird, a úbohá kópia Simona bola viac sexy ako Simon no inač o ničom.

    Clockwork Angel- úžasné niečo :4 (je tam tá 4 namiesto 3 naschvál alebo nie? :D) Mestá som rada nemala, Jace aj Clare (či Claire) boli taký divný a nesympatický, no Will a Tess(a) a ten druhý, a tá ženská čo mala taký ultra sexy dáždnik a nechcela byť shadowhunter (no fajn, čítala som to v januáry, a som sklerotik, neočakávaj že si pamätám mená).

    Jooo, hlavne už sa dostaň cez všetky tie knihy som zvedavá na tvoj názor na GoT. Len prosím povedz že si si to kúpila v češtine a nie v angličtine. Lebo ak v angličtine tak mám vážne obavy že to nezvládneš. A to nemyslím tak že nevieš po anglicky alebo tak...ide skôr o to že ľudia s tým majú big problems v ich rodnom jazyku :D (teda samozrejme, keby to tak v slovenčine bolo ŽE? -,-). A Jassie má moju verziu v angličtine (och musela som ju kúpiť! Chceli za ňu iba 8 eur, to nešlo odolať :D) Och a dávaj pozor či máš jednotku prvú časť prvej knihy alebo rovno obe. Lebo jeho knihy majú všetky dve časti- 1A A 1B ako ich ja volám :D A malo by to mať niečo okolo 800-900 strán ak si dobre pamätám :D

    Joo dobre takže ty si Poseidón. Ešte zistiť kto je Hádes a Zeus. Hmm kto je väčšia mrcha Jass či Nell? :D Whaa ale Nellka je určite Zeus :D Mám taký pocit. A Jass je určite fan tých zlých takže ju priradím k Hádovi (to skloňovanie -,-)

    ReplyDelete
  2. No fajn a hrniem sa na tvoj ďalší komentár. Tvl však z tohto bude článok :D A to som polku vecí vynechala lebo ma už začína bolieť ruka.

    Za prvé nech sa noha čo najskôr uzdraví. Čo si preboha robila? :D A opäť som rada že som pobavila. Ja si fakt teraz budem myslieť že som vtipná. To mi už nikdy nehovor lebo si to začnem myslieť a potom to bude blbé.
    Však ako hej, nám sa zmenila učiteľka a chémii už ozumiem oveľa viac (ber to tak že na stupnici 0-10 som sa z -10 dostala na 3,5 :D). Ech som na 8-ročnom matematickom gymnáziu. A teda vlastne už pôjdem len na vysokú, prípadne ak budem šikovná tak možno posledné dva roky skúsim na IB čo je niečo ako bilingválne gymnázium :D Jass určite niečo ti o tom hovorila len ona chce ísť do MYP-u, to je akoby roky predtým :D

    Nie ver mi že moju fotku nechceš :D Šaty odfotím ale mňa v nich...to pochybujem :D Ja som fakt weird človek :D A to myslím že fakt fakt fakt moc weird :D Ako to že ani u vás? Však ja som čítala článok na jednom blogu a tam tie holky bloggerky pozvali a im ukazovali nejaké zábery čo nikto iný nevidel, a pýtali sa ich na názory a tak, a to je fakt divné že zrazu to nebude. Fuck them all....

    Neboj sa :D Keď chceš na kozmetiku choď, ono je to fajn, potom peklo a potom zase fajn :D Ja som nechcela byť desivá :D
    Tak moje fotky majú ešte čo zlepšovať...teda ja ich mám ako zlepšovať ale ďakujem :4 (zase, prečo je tam tá 4? :D je to tobias či nejaký super sexy smajlík z fb ktorý nemám? :D). A som rada že sa ti názov páčil. Som ten tvoj komentár čítala na hodine a som sa úplne usmievala že aké si ty zlatíčko :3 A ľudia na mňa pozerali že čo ma tak strašne potešilo.

    Aaa komentár ktorý je vlastne článok dokončený s polovicou vecí vynechaných :D
    - Siren

    *fajn, ten komentár nechcelo zobrať lebo to prekročilo maximálny počet znakov (a tým sa to zapisuje do histórie, takže som to rozdelila na dve časti :D)

    ReplyDelete
  3. Ááááá Foster, je mi úplně jedno, že vynechávám oslovení a to všechno, ačkoliv

    Dearest Saoirse Foster,

    Ááááá.

    by taky teoreticky šlo, ale teď už ne, protože jsem to prostě začala psát takhle, tak to tak i nechám. Dobře, to už ale moc blábolím.

    Nejprve však k tvému článku (budu se přece chovat slušně a tenhle článek je tak asdfghjkl úžasný, že...)
    "Cokoliv může být umělecké dílo, pokud se na to díváte tak, jako by bylo." - dokonalost.
    "A nezapomeňte, že právě v tenhle moment jste nejstarší v celém vašem životě a zároveň nejmladší as you're ever gonna get. Žijte podle toho."- dokonalost.
    "hodinky v konzervě" a vůbec celý ten odstavec začínající slovy The badass (nehledě na to, že miluju slovo badass protože samo o sobě zní hrozně badassácky) - dokonalost.

    Si tak říkám... Bože ty máš vážně úžasný myšlenky. Že je máš je jedna věc. A pak to, jak je dokážeš sepsat, to je druhá věc.

    A btw už se nikdy nikdy nikdy neopovažuj psát něco jakože si nejsi jistá, jestli vůbec má cenu, abys nějaké recenze psala. Protože já ti říkám (/píšu, ale tak kdybych mohla, bývala bych ti to řekla), že to cenu MÁ. VELKOU cenu.

    -:-:-:-:-

    Jednoho dne budeš moje zkáza. Zatím jsi tedy dělala přesný opak, ale I suppose a fire that burns that bright is not meant to last so... (Že je hrozně skvělý, jak se tyhle citáty dají použít i na zcela odlišné situace?)

    Jestli jsem člověk ti potvrdit nemůžu, ale na nějakého "super-human-or-whatever-you-are-with-amazing-writing-skills-that-could-literally-kill-someone" bych to zrovna neviděla.

    I guess there are so many things too innocent and beautiful to exist in a world like this. You have created a lot of them too.

    Já jsem si říkala, že to asi bude tak trochu matoucí, ale úplně jsem nevěděla, jak se tomu vyhnout. Každopádně snad se to pochopí, že je to na střídačku :D

    Oh my god Foster I don't know what to write but I desperately want to write you something because you absolutely got me and I feel like I OWE you or something. (Don't get me wrong, there's no Moriarty kind of owing but love and words owing. Not sure if I can ever repay it.)

    Tenhle komentář odkládám už dva dny (teď koukám, že už je po půlnoci, což z toho dělá tři dny), abych ho byla schopná napsat pořádně. Však víš, aby se to vyrovnalo tomu tvému, aby to prokázalo, jak moc si tvých slov cením. And damn it they could mean a whole world to me.

    Víš jak jsi psala, že bys chtěla někdy někoho inspirovat? Ty si pořád neuvědomuješ jednu zásadní věc milá Foster. Jak si myslíš, že jsem přišla na příběh o spřízněných duších? A sama dobře víš, že nejde o první povídku, ve které jsem použila spojitost s tebou samotnou. You should find a new life goal.

    Ten tvůj komentář mám přečtený víc jak desetkrát. We are connected jsem si ani moc neoblíbila, nepřišlo mi to ono. Nějak jsem se s tím ale smířila a postla to. A pak přišel komentář od Siren, od Alexandry a... a od tebe. A já byla úplně mimo a vůbec jsem to nechápala. A tenhle pocit vzrůstal s každou další větou a já si jen přikryla pusu dlaní a říkala si Oh my god this can't be happening. Dokonce i teď když to píšu, zapomínám dýchat. Jako vážně. Nevím jestli už není zbytečné děkovat, protože to prostě nestačí a já se fakt divím, že lidi za ty stovky let nevymysleli něco lepšího. Nicméně stejně děkuju a prostě jsem ti dlužná do skonání světů.

    A abych ještě zareagovala na tvůj poslední odstavec - myslím, že jestli fakt jsme něco jako spřízněný duše (a nazývej to dětinskostí nebo čímkoliv jiným), neztratíme se. Protože ani já tě nechci ztratit. Ne po tom, co jsem poznala jaké to je tě mít.

    yrs truly Claire Drayen xxxxxxx

    ReplyDelete
  4. Je šíleně zvláštní ti teď psát komentář. Ale nemůžu nenapsat.
    Protože to, co jsi napsala... to je tak feelsy.
    Ne, vlastně ne, je to tak strašně chytré a pravdivé.
    Je strašně divné přemýšlet o čase. Občas si řeknu, že tohle je poslední vteřina této minuty téhle hodiny v tomto roce, a je mi z toho špatně. Vyloženě špatně, točí se mi z toho hlava.
    Napadlo mě, jestli by nebylo přece jenom hezké, kdyby čas šel zachovat. Ale... Asi to takhle je z nějakého důvodu. Všechno musí jednou odejít, aby mohlo přijít něco nového, nejspíš to tak bude.
    Díky vzpomínkám si možná pamatujeme jenom ty věci, které chceme.

    ReplyDelete
  5. Krásny článok. Dokonalosť sama o sebe. Aj keď som sa miestami strácala na konci sa mi to vyjasnilo... Už pred pár dňami som čítala tento článok ale nenapísala som žiaden komentár takže ho píšem teraz. Neviem čo napísať ďalej, len, že máš talent na písanie. Páči sa mi štýl písania a toľko pravdy v jednom článku. Keby sme sa všetci tešili z maličkostí (ak som to správne pochopila) tak by sme boli všetci (väčšina) šťastný..

    ReplyDelete
  6. Foster, Foster, Foster.
    Naša krpatá geniálna Foster. Ale nie, vážne je to divné, že už viem, aká si vysoká! It feels like a dream. Dream came true. Mimochodom, nevadí ti, že ťa volám Foster, a nie sírša \ :DDDD \ však?! Pretože som na to tak zvyknutá. A navyše v TJC J volala Aarona Warner. A neviem, už som si aj zvykla na to, až sa mi zdalo, že to je meno. Predstav si, že by sme sa oslovovali priezviskami. Akože, keď chceme byť sassy, je to úplne pasujúce, ale keď by som ti hovorila niečo citlivé a budem taká že J******, bla bla bla, to by bolo divné.
    Bože. Ja som totálne odveci.
    Ale že totálne! :D
    Ach-uch, som poctená že si si na moju počesť vybrala kľúč. Zlatíčko. <4 Lemme give ya a virtual huggie . \ áno, áno; práve som si vymyslela nový slang! huggie. *facepalm*

    Hodinky v konzerve.
    Hovorím, že si geniálna. Si neuveriteľne vtipný človek. HEEEJ, Sirénka, WATCH OUT, MÁME TU ĎALŠIEHO VTIPÁLKA! Konkuruješ Sirénke :D

    Neviem na čo je dobré konzervovať čas. Žijeme predsa všetko len raz, a tak by to malo byť. Prežijeme všetko pekné a škaredé, a potom máme spomienky. Dobre, fotografie a takéto veci sú v pohode, ale zase všetko má svoje hranice.
    A v podstate to má aj nejaké čaro, že všetko prežijeme len raz.
    To na konci, že dnes si najstaršia a najmladšia, tú vetu tak strašne milujem. <4

    Jo a prestaň písať dokonalé články, prosím! :4 <4

    \ \

    Foster, láska, milujem, keď rozprávaš po anglicky. It's so cute. A mimochodom, tvoja angličtina je úplne dokonalá, aj verbálne! *thumbes her thumb up*

    Já jsem taky nadšená. <4 Veľmi ťa chválim že si si ho vybrala, je nádherný.
    Myslím že na school stuff nebudem môcť zabudnúť, pretože som sa tam pravdepodobne nedostala. Teda, ešte to neviem, ale pochybujem. :/

    Ale mne to vôbec nevadí, kľudne sa opakuj, ked to budú veci typu ďakujem a si úžasná, to budem kľudne dlhšie počúvať. :D <4

    No ja mám na to trošku iné dôvody. :D Ja by som chcela, aby sa mi sníval sen s fictional characters. :4 Muahahahahhah. Me & Four. :D ;)

    Ale bude! Tvoja recenzie je vždycky lepšia ako moja!

    Já budu tvúj Kenji. :D <4

    YOU are the one who makes ME SMILE so EASILY. THANK YOU MORE. I LUV YOU MY LIL DONUT: <4

    yeah, why?!
    w/ lots of love, huggies, kisses and love,
    your dearest BBBSFL Jassie the Neverlander

    ReplyDelete